Blogom:

Életemet meghatározzák a borok és az ízek. Családanyaként szól ez a blog gyermekeimnek és tágabb családomnak, hogy unokáink is ehessenek olyat, amilyet a dédanyjuk főzött és remélem inni fogják azt a bort amit a borászatunk készít...

Recept számláló:

Már 900 feletti recept az oldalon!

válogass kedvedre>>

Kedves képeim:

Keresés cimke alapján

Címkefelhő

Tagline

2010.10.12. 14:53 mijemaja

Erősmaja és Édesmaja avagy itthoni paprikakrémek

Címkék: paprika mártás befőzés #összes zöldségtartósítás

Anno Aszódon ételízesítésre a kerti termények szolgáltak, no meg az Édes készítette zöldségkeverékek, mígnem aztán Édesnél jött, és tarolt a Vegeta. Később kérdeztem is tőle, miért nem főz nélküle, azt felelte: azt már el sem tudja képzelni. - De hát régen is főztetek és meg is ettétek vegeta nélkül, nem? - Hát, nem is volt ennyire jó – zárta le a vitát Édes.
 
Amíg ő főzött, kénytelen voltam ezt elfogadni, de később, önállóbb konyhával és saját gyerekekkel, no meg egészségesebb életszemlélettel felfogtam, mennyi vegyszert vinnék be a mesterséges származékokkal a szervezetünkbe, és odafigyelő édesanyaként szakítottam a leveskockákkal, a tömény ételízesítőkkel.
 
Paprikafronton a bolti cuccokból használom
- a piros aranyat – megpöttyözöm vele a zsíros kenyeremet. (Ételízesítésre nem használom.)
- az Erős Pista, és „felesége”, Édes Anna máig elkísért, de mindaddig kiegészítettem a piacon nénikéktől vásárolt házi zöldségkrémekkel, míg rá nem jöttem, milyen hülye vagyok, ki tudja kinek a konyhájáról és ki tudja miket vásárolok, miközben olyan egyszerű elkészíteni magamnak.
Hát, így kezdődött nálam Erősmaja és Édesmaja karrierje. Ha ugyanis a paprikakrémet édes paprikából készítem: Édesmaja a neve, és - rendkívül rafináltan-, ha erősből, akkor Erősmaja. (Ez utóbbit látjátok ebben a pici üvegben!)
 
Nem csinálom túl erősre a krémet, az erős paprikákhoz is mindig keverek édeset, azon belül is gyakran teszek bele ízletes paradicsompaprikát, (ha van), mert azt igen szeretem, teljesen rövid szezonja van, és másként úgy sem áll el normálisan.
 
Paprikakrém egyszerűen
 
1. Előaprítás: A megmosott paprikákat késsel egy nagy deszkán nagyjából összeaprítom. Ha teljesen kicsumázom, és úgy aprítom, az szebb, homogénebb krémet ad, de nem is olyan jóízűt.
Mindig csinálok ilyet is-olyat is, ahol nem zavar a mag, azt mindig a magos paprikával ízesítem.
 
2. Megdarálás:
 
Aztán meg kell darálni homogénre - igen, tudom, hogy húsdarálón az igazi, de én egyszerűen csak összeturmixolom a felaprított paprikát. (Így egyszerűbb az előkészítés és az utómosogatás is.)
Mennyiségek:
-          Cirka egy kilónyi paprikát összeaprítva
-          elkeverek egy púpos evőkanál sóval.
 
 
3. Összefőzés:
Ha nem elég a paprika víztartalma, szoktam induláskor aláönteni pici olajat, fehér bort vagy kevés ecetet.
 
Az így kapott sós paprikapépet cirka fél óra alatt, sűrű keverések közepette összerottyantom a tűzön, (vagy beteszem a sütőbe, és ott hagyom magában, keverés nélkül) 2,5-3 órát kisebb tűzön.
 
 
 
 
 
4. Üvegekbe töltés, lezárás és száraz dunsztolás
Azon melegében az előkészített, sterilizált, sütőben melegen tartott kis üvegekbe belekanalazom.
A fedőt már előzőleg kifőzöm, úgy tekerem a gyakorlatilag teljes magasságban feltöltött üvegre, fejre állítom és megy is a -16oC fokig melegen tartó szuper hálózsákomba dunsztolódni. Felér Édes dunyhájával, komolyan! (Édes régen a dunna alá tette szárazdunsztba az üvegeket…)
 
5. Cimkézés:
Figyelem! Fontos az elején elkülönülten megjelölni a paprikakrémet – vagy kóstolgatni kell, ha kibontjuk. Emiatt egyszerűbb az üvegeket egyértelműen megjelölni, milyen paprikakrémet tartalmaznak: csípőset, édeset, enyhén csípőset, stb.
(Én nem bízom a memóriámban, jobb, ha az üveg megmondja, mi van benne!)
 
A képen látható sült paprikákból készíthető sült paprikakrémet az ajvár készítésnél mesélem el nektek!
 
 
 
Amikor először fordul elő, hogy kétéves kis „erősmaját” (az erőspista itthoni sk változatát), azaz két éve eltett csípős paprikakrémet bontottam, lefotóztam.
 
Referálhatok: noha nem használok tartósítószert és igazi spejzem sincs, a paprikakrém szuper, erős, ízes, friss, mintha tegnap tettem volna az üvegbe.
 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://igyfozanyatok.blog.hu/api/trackback/id/tr502365540
süti beállítások módosítása