Blogom:

Életemet meghatározzák a borok és az ízek. Családanyaként szól ez a blog gyermekeimnek és tágabb családomnak, hogy unokáink is ehessenek olyat, amilyet a dédanyjuk főzött és remélem inni fogják azt a bort amit a borászatunk készít...

Recept számláló:

Már 900 feletti recept az oldalon!

válogass kedvedre>>

Kedves képeim:

Keresés cimke alapján

Címkefelhő

Tagline

2010.10.12. 15:01 mijemaja

Tészták elkészítése avagy a tészta főzése alapfokon kezdő leánykáknak

Címkék: tészta alapfok #összes

1.      Felteszek jó sok vizet a nagy fazékban, teszek hozzá némi sót (2-3 literhez 1 ek mennyiséget pl.)
 
2.     Megvárom, hogy felforrjon a víz. de valóban forrjon, kezdjen el a felszíne bugyborékolni, táncolni, hullámozni, az alsó határ, ha alulról rakétaként röppennek fel a buborékok - ezt azért mondom, mert van olyan ismerősöm, akinek nincs türeme a forrást megvárni, és ha korábban tesszük bele a tésztát az bizonyosan szétfőtt lesz!! Ha tehát forr a víz, beleszórom a tésztát- és azonnal elkeverem, nehogy összecsomósodjon, (mert aztán ha összeragad, ott nem fő át és borzasztó lesz a tányéron). Ha nagyon ragadós fajta a tészta – ilyen a nagykocka, akkor érdemes olajat is tenni a vízbe, szintén 1 evőkanálnyit, keverés közben az valamennyit javít az összetapadáson. A friss készítésű tészta persze nem ragad össze...
 
3.      A főzési idő
-          egyrészt tapasztalat (vagy készen vett tészta esetében a gyártó általában megadja a zacskón, és én azt irányadatként figyelembe veszem,
-          Másrészt szándék kérdése is: ki milyen keménységű tésztát szeret. Sógornőm szereti teljesen puhára főzni, akkor ő hosszabban kevergeti a végén. Én az „éppen puha, de még roppanós” félét szeretem, az al dante típusút. Nagyon jó érezni, hogy van textúrája, és nem kenődik csak a fogaim között. Persze még pár év, néminemű fogromlás, és maryzsuzsis műfogsorragasztós mosollyal fogom főzni a pépes tésztákat…. Brrrrr.
 
4.      Ha jó a tészta, igen sietősen leszűröm, nem érdemes részletekben kiemelni és szűrögetni, mert a benn maradó tészta tovább fő, és eltérő keménységű tésztát kapok. Kell egy kellően nagy szűrő, és én általában egy másik fazékba szűröm a levet, mert a tészta főzővize – mint már sokszor mondtam- az levesalap/főzeléklé lesz.
5. Sokan azonnal lemossák a tésztát gyorsan és hideg vízben - én nem teszem, olajozom, és semmi gondom sok évtizede ezzel a technikával.
 .      Az a jó, ha azonnal tálalom így a tésztát az asztalra, vagy bele a mártásba, körítő anyagba (pl. pirított káposztába, paprikás-hagymás krumplipépbe, zelleres-petrezselymes krumplipépbe, stb. A lényeg, hogy azonnali tálaláskor az olívaolajozás helyett a kifőtt tészta azonnal a tányérokra vagy egy másik lábasba kerül
        Ha nem azonnal esszük, akkor sem mosom le hideg vízben, hanem átforgatom egy kis olívaolajjal egy nagy tálban.
Fontos, ha a tésztát nem tálalom azonnal, akkor feltétlenül lefedem valamivel (fedő, fólia),, mert akkor szárad, pöndörödik a vége, és a teteje ehetetlen lesz.
 
Fészkes tészta főzése
 
Ha fészkes tésztát főzök, akkor persze nincs nagy keverés – a főzőkanalakból vagy 3-at tudok belerakni a vízbe, 1-1 kis tésztafészekkel.
Megvárom, míg megpuhul, egyesével szűröm és tálalom a tésztacsomókat.
 
 
Olajban forgatás:
Az olíváról sok jót mondtam már, itt is az a faksznim, hogy a tésztán lévő olajat leginkább megesszük, minden különösebb hőhatás nélkül, akkor pedig ez a finom hidegen sajtolt, egészséges olíva olaj jó helyen van a tésztán.

 

S mielőtt bárki azt mondaná, hogy minek ez a részletes leírás, tésztát főzni mindenki tud - szerintem, ha még nem próbálta, akkor igenis jó egy ilyen alaplista.  Épp dolgoztam s nem is értem rá, mikor telefonált valaki, hogyan kell tésztát főzni - igen azt kérdezte, amit itt leírtam, s szerencsére már fel is raktam nektek. Egyből mondtam, nem érek rá magyarázni, de nézze meg a blogban...

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://igyfozanyatok.blog.hu/api/trackback/id/tr482365626
süti beállítások módosítása