Blogom:

Életemet meghatározzák a borok és az ízek. Családanyaként szól ez a blog gyermekeimnek és tágabb családomnak, hogy unokáink is ehessenek olyat, amilyet a dédanyjuk főzött és remélem inni fogják azt a bort amit a borászatunk készít...

Recept számláló:

Már 900 feletti recept az oldalon!

válogass kedvedre>>

Kedves képeim:

Keresés cimke alapján

Címkefelhő

Tagline

2010.06.07. 08:30 mijemaja

Vinettakrém avagy padlizsánkrém Erdélyországból

Címkék: reggeli hideg padlizsán előétel #összes erdélyországból

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer régen elindultam pár ismerőssel, baráttal Romániába. Ceaucescu nem zavartatta a diktatúráját, engem viszont nagyon zavart, arra ébresztett rá, hogy egészen jó hely a mi kis magyar barakkunk.

Romániában viszont rendes román emberekkel, igazi magyar és székely emberekkel találkoztam, erdélyi ízekkel ismerkedtem, borvizeket ittam, áfonyát ettem, erdei gombát szedtem, vettem, ettem, és a csorbaleves után az Aszódon szinte ismeretlen padlizsán ízét is megismertem.
Szinte nem volt olyan ismerős család, ahol ne kínáltak volna padlizsánkrémmel. Muszáj volt megtanulnom a készítését, hogy itthon se kelljen hiányolnom fantasztikus, különleges, füstös ízét.
Egyszer Zoli unokabátyátok volt felesége, Denisa várt minket, és a padlizsánkrémet kis tálkákba tette, azokba paprikacsíkokból kirakta a nevünk kezdőbetűjét – így kaptam én az „M” betűs tálkát. Meg is ettem a vinettakrémet! (Apátok a „J”-t kapta, de nem ette meg.)
Hozzávalók:
 
-          egy nagyobb érett, fényes padlizsán
-          egy kisebb fej vöröshagyma,
-          1-2 gerezd fokhagyma (megjegyzem, Barabás sógorom ettől jóval többet tesz bele, nagyon fokhagymás a padlizsánkrémje, és Hajnalkám se fukarkodik a fokhagymával a krémbe)
-          1-2 ek citromlé
-          kb. 1 dl olaj, de a helyes, akkurátusan meghatározott mennyiség így hangzik: annyi olaj, amennyit felvesz
-          ízlés szerint, só, bors, almaecet

Elkészítése:
1.      A padlizsánt a szára mellett kicsit megszurkálom egy vékony hústűvel (ahogy az almát is, amikor héjában sütöm, mert így nem reped be, nem „robban” szét).
2.      Aztán úgy egyben, lassan megsütöm úgy, hogy felhólyagosodjon, megfeketedjen a bőre, (ez kell a füstös, égett ízéhez)
-          Ha lehet, grillen sütöm, és a tűzre dobhatok bármilyen fűszert, had füstöljön, aromásítsa nekem a lila paradicsomtököt (így is nevezték régen),
-          De ha nem megy, jó a tepsiben is sütni, kevés olajban (de nem jó lábasban, annyira át kell sütnöm, hogy az nem tesz jót a lábasnak, maradt a tepsi).
3.      Ha megsült, fakéssel és favillával lehúzom a héját, feldarabolom a húsát, akkor jó, ha olyan puha, hogy könnyen szétmállik. (Most már tudom, RM kés is jó, és sokat segít a gyorsabb aprításban).
4.      Egy nagy porcelántálba teszem, gyorsan leöntöm egy-két-három ek citromlével (ha több, se baj), és fűszerezem
-          A hagymát apróra szokták vágni, én megdarálom, annyival jobban szeretem, ha a hagyma nem darabos
-          A fokhagymát szétnyomom, vagy felvágva azt is megdarálom
-          Só, bors, és vagy almaecet, vagy több citromlé kell hozzá ízlés szerint
5.      Olajat adagolok hozzá, úgy, mint a majonéznél szoktam: a massza a tojássárga, és cseppenként, növekvő mennyiségben öntögetve gyors keveréssel folyamatosan krémes habos masszává keverem. Sok olajat felvesz, és éppúgy selymes krém lesz belőle, mint ahogy a tojássárgája átlényegül majonézzé. Az olaj könnyebb keverhetősége érdekében én először teszek hozzá egy kevés tejfölt, aztán jön az olaj, betegségem óta olívaolaj.
6.      Kóstoláspróba: pikánsan savanykás krémnek kell lennie a padlizsán jellegzetes ízével, amit semmi sem nyomhat el (ezért is teszek bele kevés fokhagymát, pedig tudjátok, máskor növelem inkább a mennyiségét…) Másnapra még jobb, kicsit keményebb is lesz.
 
Tálalás: kis tálkában, mellé enyhén pirított kenyérszeletek, saláta vagy friss zöldségek.
Zárható üvegbe teszem, hűtőben 1-2 hétig is eláll.
 
Majonézes padlizsánkrém
Az elkészített padlizsánkrémhez még a habosra keveréskor, az olaj után kell adni 2-3 ek majonézt, 1 tk mustárt, akár a tartárhoz.
Tejfölös padlizsánkrém
Ilyet is ettem, ez is jó. A frissen elkészült padlizsánkrémet tejföllel, borssal ízesítem még, és teszek hozzá zöldfűszert apróra vágva: a legegyszerűbb és talán a legjobb a petrezselyemzöld.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Török padlizsánkrém
„Padlizsán tapenade” török eredetű, és csaknem megegyezik az erdélyi vinettakrémmel.
- Egy nagy padlizsánhoz egy sült és lehéjazott kápia paprika húsát kell aprítani
- a tejfölbe pár gerezdnyi fokhagyma belenyomva
- petrezselyemmel díszítik, keverik a végén
 
Kapribogyós padlizsánkrém
Ez nem erdélyi, egy kísérletem volt, és ízlett: apróra vágott 1-2 ek kapribogyót keverek a padlizsánkrémhez, kis zöldkaporral is fűszerezem. Én szeretem, de miután itthon csak én eszem, más még nem nyilatkozott.
Padlizsánkrém fagyasztva
 
Amikor elkészítem, több lesz belőle, mint amennyi elfogy, mielőtt tönkremenne. Ezért a többletet kis műanyag tálkákban lefagyasztom, s ha előveszem este a mélyhűtőből, másnap reggel már kenhetem is vele a pirítóskenyeret!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://igyfozanyatok.blog.hu/api/trackback/id/tr232062065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása