Blogom:

Életemet meghatározzák a borok és az ízek. Családanyaként szól ez a blog gyermekeimnek és tágabb családomnak, hogy unokáink is ehessenek olyat, amilyet a dédanyjuk főzött és remélem inni fogják azt a bort amit a borászatunk készít...

Recept számláló:

Már 900 feletti recept az oldalon!

válogass kedvedre>>

Kedves képeim:

Keresés cimke alapján

Címkefelhő

Tagline

2010.09.30. 15:20 mijemaja

Vargánya tartósítása

Címkék: tartósítás gomba #összes

 Aszalással

 A Bosnyák téri piacon volt egy kedves gombász hölgy: árult vargányát, aztán tett egy igen jó ajánlatot: 1500Ft/kg-os áron elvihetem az összes apró gombáját.
Rögtön tanácsot kértem tőle az aszaláshoz, íme a javaslata alapján végzett aszalás.
 
  1. A vargányát nem kell mosni, csak a tönkjéről kell késsel vékonyan és óvatosan lekaparni a sarat.
  2.  
  3. Deszkán vágom fel, 3-4 mm vastagra.
  4.  
  5. Tálcára raktam szépen egymás mellé, amennyire lehet, úgy, hogy ne érjenek össze.
  6.  
  7. Kitettem a napra, a gombászhölgy szerint simán lehet tűző napon is aszalni. Addig kell szárítani, amíg csontszáraz nem lesz (a törhető változat a cél).
  8.  
  9. Emlékeztem arra, hogy felénk nem simán a napon aszaltak, még a parasztasszonyok is mindig védték az aszalványokat a legyektől, egyéb bogaraktól valami tüllel – ezt én sem hagytam ki. Vékony lepedőből és  a ruhaszárítóból eszkábáltam össze a légyvédelmet, alatta szépen száradt a gomba. (No, ezt a tákolmányt – pedig bevált!- nem fotózom le…)
 
4 tálcával indultam: az első nap után estére össze tudtam rakni 3 tálcára a felvágott gombákat. (Közben átfordítottam őket!)
Másnap már két tálcára elfért az esti gomba.
Harmadnap egy tálcán elfért a megszáradt, kőkemény aszalékgomba.
 
A maradék gombákat celofánba vagy tiszta vászonféle tasakba kell tenni, és szellős helyen tárolni felhasználásig.
 
 
Fagyasztással
 
 Attila saját maga gombászik, tehát számomra szakértő ebben a kérdésben.
Ő azt mondta, mindig egyben lefagyasztja.
Kaptam is tőle kóstolót: teljes értékű az íze, csak arra kell ügyelnem, hogy így, fagyottan használjam fel.
Ha gombát teszek el, akkor tehát a javasolt munkamenet:
      -          a gombáról csak a sarat kell levakarnom késsel
      -          nylontasakba teszem
      -          fagyasztóba teszem – ugye, nem nagy dolog?
 
A vargányát fagyottan is nagyon könnyen lehet szeletelni, és kevés kell belőle egy-egy ételhez, nagyon erős és gazdag az aromája. Pl. rizottóba fantasztikus!!

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://igyfozanyatok.blog.hu/api/trackback/id/tr992334806
süti beállítások módosítása