Blogom:

Életemet meghatározzák a borok és az ízek. Családanyaként szól ez a blog gyermekeimnek és tágabb családomnak, hogy unokáink is ehessenek olyat, amilyet a dédanyjuk főzött és remélem inni fogják azt a bort amit a borászatunk készít...

Recept számláló:

Már 900 feletti recept az oldalon!

válogass kedvedre>>

Kedves képeim:

Keresés cimke alapján

Címkefelhő

Tagline

2012.10.18. 23:50 mijemaja

BORSCS babbal és gombával, cékla nélkül paradicsomosan apátok kedvére Léna receptje alapján

Címkék: gomba marhahús káposzta egytálétel bab főétel orosz konyha #összes Lénától

borscs paradicsomosan1.JPG

Léna édesanyja orosz, édesapja ukrán és Kijevben éltek, míg férjhez nem jött Magyarországra. Egy utazásnál ismertem meg, ahol elmesélte, hogyan készíti a céklás borscsot marhahúsból. Feltétlenül elkészítem ezt a levest odahaza, olyan rég készülök rá – mondtam neki, - sajnos a céklát odahaza csak ketten esszük, jómagam és a kisebbik lányom, így aztán a céklaleves se lesz túl kelendő.

Nahát, az én anyukám sem szerette a céklát, sose rakta bele magának- felelte ő. - Gondolj csak bele – győzött meg- ott van az a jóféle húsleves, aztán a hagyma, a répa, a krumpli és a káposzta. Ez csak finom lehet, cékla nélkül is! A paradicsomtól úgy is piros lesz, a cékla csak még sötétebbé teszi a színét.

Édesanyám egy kisebb paprikát is belevágott ilyenkor (LEHET ERŐS IS?   - ha szeretitek, igen,- felete közbevetett kérdésemre.)

Apátoknak így készítettem el a babos-gombás-paradicsomos borscsot – cékla nélkül.

borscs paradicsomosan2.JPG

Megfőztem a húslevest, sok zöldséggel – a zöldségeket leszűrtem, azokból csináltam hússalátát majonézzel.

Másnap lezsíroztam a leves tetejét. Két részre osztottam, fele a babhoz, fele a zöldséghez kell.

A húsleves felével feltettem főni a babot (fejenként egy szűkös marékkal) babérral, egész hagymával és pár gerezd fokhagymával. Puhára főztem.

Nekiálltam a zöldségek előkészítésének. Egyik mennyiség sem sok, de együttesen tisztességes mennyiségű levest hoznak össze!!!

- A gombát felkockáztam.

- A vöröshagymát is apróra vágtam.

- Lereszeltem két répát, egy fehér répát, és egy darabka zellert.

- Krumplit megpucoltam, felkockáztam.

- Egy zöld hosszúkás (erőskés) paprikát is felapróztam, ment a zöldségekhez.

- Káposztafej negyedét igen apróra felcsíkoztam.

Szalonnazsíron (na meg a lezsírozott marhafaggyús zsiradékon) megpirítottam a hagymát.

Hozzáadtam a zöldségeket.

Átpirítottam, aztán jött a paradicsomlé, és 2 ek fűszeres paradicsompüré is hozzákerült. Babérágacskát is raktam bele!

Hagytam pirulni a paradicsommal, aztán felöntöttem a húsleves másik felével.

Fél órányi lefedett főzés után jött a krumplikocka és a káposztacsík bele. Nemcsak fejes káposztát tettem, raktam egy jó marék, deszkán azért kisebb darabokra vágott savanyú káposztát is!

10 perc múlva jöhetett a gomba is a levesbe.

borscs paradicsomosan3.JPG 

Kapros fokhagymát készítettem ízesítésül a levesbe. Jó pár gerezd fokhagyma, só, piros paprika és sok kaporzöld került a mozsárba (petrezselyemzöld is igen jó, a kettő együtt még jobb, de a zeller, lestyán is elfér a mozsárban!), amit igyekeztem összetörni. Ezzel még ízesítettem a levest: sóztam és borsoztam. Mondtam apátoknak, ezt úgy kell enni, hogy szinte zöld legyen a beleszórt zöldfűszertől: sok kapor, zeller, lestyán, kevés petrezselyemzöld, ami itthon volt, összevágva mindet rászórtam a tetejére, elkevertem és tényleg zöldellt a leves…

Igaza van azoknak, akik azt mondják, hogy a borscs sokáig eláll, és egyre jobb lesz. Ez is jó nagyon. - Meg kell kóstolnod – győzködtem apátokat. Elfogadott egy tányérral, aztán vidáman mutatta az üres tányért:

- Hát, ez jó volt, olyan volt mint egy csorbaleves, ugyan nem az eddig evett, hanem másféle csorba, de csorba. Ukrán csorba.. (Nagyon szeretjük a csorbát, az egész család eszi! Szóval ez dicséret volt.)

Kis időre rá a konyhába jött valamiért, én éppen pakoltam el a gombás levest (nagyon hamar lehűtöm és teszem a hűtőbe, a gombával nem szabad viccelni.), de épp ott volt előttem a vaterázott kis kék öntöttvas lábaskámban. – Ez volt az ukrán leves? – kérdezte. – Ennék még belőle egy tányérral.

- Na lányok, ez még nagyobb dicséret volt!

 

Megjegyzés: Ha az elkészült levesen túl bő a lé, érdemes egy kis tejes lisztes sűrítést csinálni, de ha rövid lével készült el, nem igényli a sűrítést.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://igyfozanyatok.blog.hu/api/trackback/id/tr164857309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása