Blogom:

Életemet meghatározzák a borok és az ízek. Családanyaként szól ez a blog gyermekeimnek és tágabb családomnak, hogy unokáink is ehessenek olyat, amilyet a dédanyjuk főzött és remélem inni fogják azt a bort amit a borászatunk készít...

Recept számláló:

Már 900 feletti recept az oldalon!

válogass kedvedre>>

Kedves képeim:

Keresés cimke alapján

Címkefelhő

Tagline

2013.02.03. 17:59 mijemaja

Hagymateához és a bíbor kasvirágról azaz az echinacea cseppekről

Címkék: gyógynövény gyógytea kasvirág házipatika echinacea #összes

bíbor kasvirág vagyis echinacea.JPGÍme a képen a hagymateához a vereshagymák, a lándzsás útifű szirup és a bíbor kascirág cseppek a patikából. Ezekkel készülök gyógyulni a mostani vírusos nyavalyámból. Egy találkozó elhalasztása kapcsán írtam épp a következőket egy ismerősnek, amikor a köhögés miatt épp rászántam magam a hagymatea főzésére (és megívására is)

„Sajnálom, de "kidőltem", elkapott valami vírus, rekedtséggel kezdődik, torokfájással, általános gyengeséggel folytatódik, jelenleg az ugató köhögésnél tartok, és éppen rászánom magam a hagymatea elkészítésére azon célból, hogy meg is igyam, mert az a köhögést tényleg csillapítja (gyermekkori házipatika), de igen vacak az íze.”

Rettenetes ízű ám de szépszínű – és ami fontos: gyógyító!-  hagymatea” címen leírtam már nektek, hogyan készítem a hagymateát. Most csak annyit: a lábast megtömöm egy sorban héjas hagymafejekkel. Felöntöm annyi vízzel, amennyi ellepi és kis lángon 10 percig forralom. Leszűröm és langyosan, befogott orral, egyhajtásra iszom. Tudom, sokan készítenek karamellet hozzá. Ehhez cukrot olvasztanék egy másik lábasban, felönteném száraz villányi vörös borral vagy vízzel, összeforralnám, és ezzel próbálnám fogyaszthatóbbá tenni a hagymateát. Ezen már túl vagyok, nem segít, ugyanolyan büdös, csak a mosogatnivaló és a kalória több.

Levelemre olyan jó választ kaptam, hogy most idézném, mert szeretném, ha nektek megmaradna:

„A hagymatea jó, de még jobb az izlandi zuzmó vagy a lándzsás útifű. Mindkettő kapható a fitotékákban.

  • Az izlandi zuzmó teának (forrásban levő tiszta vízzel leönteni a tealevél szárítmányt)
  • a lándzsás útifű pedig szintén teának, vagy szirupban is kapható) használható.

És az immunrendszerét bíbor kasvirággal erősítse, amit szintén teának csináljon meg.

(Itt közbevetőleg megjegyzem, épp ezért vetettem már tegnap apátokkal lándzsás útifű szirupot, és ma már ittam is, mert én is úgy véltem, szükségem lehet rá, és elővettem az echinacea azaz Echinacea purpurea cseppeket – vagyis a bíbor kasvirág cseppeket, mindkettő dr. Theiss.)

Nagyon vigyázzon az ilyen betegségekkel, mert a felső légúti betegségek roppant veszélyesek.
Bocsánat, hogy ilyesmiket írok, de gyermekkoromban a nagyanyám évekig gyógynövényekre tanított, amit hosszú-hosszú ideig kinevettem. Aztán néhány éve elkapott egy lábszárfekély. Nyolc darab (igen, darab, mert az ostobákat csak darabra számolom) orvosom tök hülyén állt, habogott és tátogott, ugyanis nem tudják gyógyítani a lábszárfekélyt. Két esetben kecsegtető ajánlatot kaptam: levágják a lábaimat. Mert már gangrénás volt, vagyis: rothadni kezdett.

Mit tehettem volna: a nagyanyám módszeréhez nyúltam: gyógyolaj és gyógyfű. A lábam ma egészséges, a doktorom csak hökög, tanácstalanul vigyorog, és hitetlen (mint ama bibliai Tamás) (miközben az asszisztense a láb-nyirok-problémáit az én tanácsaim alapján kezeli, hiszen a doktor ahhoz sem ért), valamint a doktorom egyre jobban töpörödik össze, mert valószínűleg valamilyen betegsége van.
Én meg egyre egyenesebb vagyok, sőt most fogok megnősülni (61 évesen), mert gyógynövényekkel a cukorbetegségemet is sikerrel parírozom, és visszatért a negyven évvel korábbi énem...”

Ennyi a levél. A gyógyolajra és gyógyfűre még rákérdezek, a cukorbetegségre is. Az izlandi zuzmót még daganatos időmben javasolták teaként inni. Vettem is, ittam is. Arról máskor írok. Most elmondom nektek, mire jó az echinacea azaz a bíbor kasvirág.

Echinacea  purourea azaz bíbor kasvirág

Az echinacea a szászszorszépek családjába tartozik, úgy is vannak a szirmai, hogy tökéletesen alkalmas „szeret-nem szeret” tépkedésre. Nem ismertem gyógyhatásait gyermekkoromban. A nevét a görög echinos nevű tengeri sünről kapta, a virágfej közepe ugyanis kúpos, és rajta a bibék meredeznek, mint a sün tüskéi. Ez annyira jellemző rá, hogy kúpvirágnak hívták felénk, de ahogy felnőttként látom, másutt is.

Nincs róla képem, csak a wikipédiából kölcsönzök, de őrzöm emlékeimben a képét a virágoskertünkből: szép hosszú és egyenes a szára, egyetlen kis virággal, amely nagyobb kamillához hasonlít, de színeltérésekkel, a fehér szirmok helyett bíborszín szép szirmok vannak, és a középső narancssárga kúp helyett a kasvirág porzói setétbarnásak. Évelő növény, mi díszvirágnak (elismerem, temetői virágnak!) tartottuk, mert a virága tartós volt a sírokon vágva is, szárítva is. Könnyen lehetett fejjel lefelé tartva szárítani, szárazon jól tartotta  magát, akár a szalmavirág, s igen mutatós volt közöttük a fejfák előtt.

A gyökeréből készítik a cseppeket, de a szára is szedhető, és abból javasolta nekem most az ismerősöm a kasvirág szárából, virágzás előtti leveleiből a teafőzetét immunrendszerem erősítésre. Hozzáteszem, teának még nem ittam!

Rákárdeztem, milyen? - A válasza: Teában a bíbor kasvirág jó ízű. Én cukor nélkül iszom.


Volt viszont 1-2 évtizede egy echinacea-őrület, csodacseppeknek tartották, rákgyógyítónak, még valamikor a celladam és a noniszirup idején…- hát, ez lecsengett, és a rákgyógyító hatása kérdőjeles maradt.

Elismert hatásai:

  • Bizonyított, hogy erősíti az immunrendszert, (állítólag valóban lehet még valami daganatmegelőző hatása is, - de ez orvosilag nem igazolt!!!- mert az immunrendszer noszogatásával, valami természetes interferon termelésével aktiválja a fehérvérsejtkatonáinkat).
  • A túlzott immunreakció csökkentésére is javasolják, pl. ekcéma esetén (inni a cseppeket és a bőrfelületet kenni is vele).
  • A fokhagymához hasonlatosnak mondják a gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatását: antibaci, gombaellenes és az immunrendszer stimulálásával vírusvédő is lehet. (Védőnő tanácsolta nekem szájpenész ellen, de nem próbáltam ki, mert jó volt a fagyaltea is, de érdemes lesz nektek megnézni, ha időszerű lesz…)

 

Amire kipróbáltan használtuk:

Infulenzás időkben erősítő kúrára javasolta a körzeti orvosunk, Dr. Wessel Katalin nekem, s az ő javaslata volt, hogy vízzel hígítva gargarizáljak vele, lehet a torkot is fertőtleníteni. Ilyenkor állítólag lehet azt érezni, hogy a nyelvünk kicsit bizsereg, de nem kell tőle megijedni, legalább érezzük, hogy hat, ámde nekem nem csípett. Csak kúrára, egy hét, tíz nap, – és nem tovább!, javasolta Kati doktornő vagy két évtizede.

Megfázásoknál, légúti és alsó részeinknél pl. húgyúti fertőzéseknél érdemes az előírás szerinti cseppeket bevenni belőle. Ezt már nálatok is próbáltam, őszinte leszek, több-kevesebb sikerrel. Néha bejön, néha nem.

Allergiás reakciók csökkentésére épp Tamásnál és Dorisznál alkalmazta a kasvirág cseppeket Klári, a nővérem. Ica is ezt adta a roborálóként Supradyn tabletták mellett mindkét lányának az ovis beszoktatás idején, szintén orvosi javaslatra. (Homeopátiás doktornő, állatorvosnő is használja kutyáknál fertőzéses lefutását gyorsítani!)

A tinktúrát külsőleg is használom: sebekre, gyulladásokra,  - segít a gyógyulásukban. Még herpesznél is kipróbáltam, mert ajánlották, - de ott viszont nekem egyértelműen nem vált be.

Előnye-hátránya egyaránt a rövid hatóideje:

  • ha szedjük, naponta többször kell szedni, mert rövid a hatásideje.
  • S ahogy mondtam, nem nyakló nélkül és nem vég nélkül – csak egy kúra lehet belőle, maximum 10 nap.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://igyfozanyatok.blog.hu/api/trackback/id/tr925060809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása