Blogom:

Életemet meghatározzák a borok és az ízek. Családanyaként szól ez a blog gyermekeimnek és tágabb családomnak, hogy unokáink is ehessenek olyat, amilyet a dédanyjuk főzött és remélem inni fogják azt a bort amit a borászatunk készít...

Recept számláló:

Már 900 feletti recept az oldalon!

válogass kedvedre>>

Kedves képeim:

Keresés cimke alapján

Címkefelhő

Tagline

2010.11.05. 08:53 mijemaja

Pesto és minden egyéb pesto név alatt

Címkék: reggeli parmezán fenyőmag bazsalikom előétel #összes

Bevezetésül bevallom, amit tudtok: hát ez a pest ugye  nem épp galgamenti palóc étel. Szóval nem otthonról hoztam, hogyan készítik.

Amikor olvastam róla, úgy véltem, ez valami olasz úri huncutság. A bazsalikomnak ugyanis olyan erős az aromája, hogy csak nagyon óvatosan használom fűszernövényként, el nem tudtam képzelni, milyen lehet ennyire zavaróan töményen. Nem is próbálkoztam vele, mígnem te Tinka rá nem vettél, mert ehetnéked volt.
Emlékszem, egy omlós, fehér, talán tejszínben sütött csirkehús mellé raktam először belőle, és izgatottan vártam, hogyan reagálsz (én meg sem kóstoltam még). Kértél még – ami azt jelenti, siker. Azóta készítgetem, és tésztával nagyon szeretitek.
(A felső képen széles metélttel, a itteni oldalsón spenótos zöld tésztával és rucolamártással tálalom a pestót.)
 
Fontos tudnotok, hogy a pesto olyan, mint a kezünk: van öt ujjunk, a pestónak van 5 alapvető hozzávalója: elment vadászni a bazsalikom, a fenyőmag meglőtte, az olívaolaj hazavitte, a parmezán megsütötte, és az icipici fokhagymagerezd mind megette, s hogy ne fájduljon meg a hasa tőle, fűszerezte sóval, borssal, bármi egyébbel, amit a konyhájában talált.
  
 
 
Szeretném az elején összegezni, amit megtanultam a pestóról.
 
A klasszikus pestonak állítólag 5+2 = 7 alap összetevője van, a következők
 
Klasszikus pesto összetevői:                          Szerintem általánosan vett hozzávalók
  1. két evőkanál fenyőmag                     Magok:  
a.       kesudió
b.      dió
c.       mandula
d.      figyelem!! Ide sorolható a fokhagyma is!!!- növelhető    ekkor a mennyisége!!
  1. két csokor friss bazsalikom                Friss zöldfűszer:    
a.       zeller
b.      petrezselyemzöld (újkrumplival mennyei volt!)
c.       spenót
d.      zsenge karalábélevél
e.       rucola (ezzel nagyon finom volt!)
f.       borsmenta
g.      kapribogyó
h.      olajbogyó
i.        MEDVEHAGYMA
j.        kakukkfű
k.      húsos édes paprika kápia, kaliforniai, paradicsompaprika
l.        csípős/chili paprika, bogyiszlói…
  1. öt evőkanál olívaolaj                          Olajféle:
a.       szőlőmagolaj
b.      napraforgó olaj
c.       kukoricaolaj
d.      tökmagolaj
e.       dióolaj
f.       sima olajok fűszerekkel, zöldnövényekkel ízesített változatai
g.      friss szalonnazsír
  1. 5 gerezd összetört fokhagyma           Fokhagyma (nemcsak 5 gerezd), hagymafélék
  2. 5 ek reszelt pecorino/parmezán          juhsajt, kecskesajt, karaván, mascarpone…
  3. Só                                                      sós sajtok mellé vigyázni kell vele!!
  4. bors                                                    Sokféle bors: rózsa, fehér, zöld, fekete…
  5. különlegesség: -                                 citromhéj, citromlé, tejszín, pirított szalonna,
                                                                       paradicsom is mehet bele bőven, ha úgy kívánjuk
                                                                       paprikakrém (pl. tabasco, piros arany, erőspista)
 
1. Első lépésként alaposan össze kell aprítani a zöldfűszert, vagyis a jó nagy csokornyi friss bazsalikomot (fonnyadttal ne is próbálkozzatok, nem jött be), egy kevés sóval és egy-két maréknyi fenyőmaggal.
Vagy turmix vagy mozsár, lehet választani.
(Akár a fenyőmag, akár a dió meg is pirítható aprítás előtt, annak egészen más lesz az íze. Érdemes kipróbálni!)
 
2. Ha már van egy zöld pépem, hozzá keverem a maréknyi reszelt parmezánt (az előbb beszerezhető, mint az előírt pecorino), de nekem a feta, a bolgár juhsajt, a tanyasi kecskesajt vagy a szlovák brindza is bejött, a lényeg a sajtot is hozzákeverem a zöld péphez.
 
3. Most jön a kvázi majonézgyártás: akárcsak a majonéznél vagy a padlizsánkrémnél, itt is szépen, lassan, apránként csurgatom folyamatos keverés mellett az olajat a péphez.
Magunk között vagyunk, őszintén elmondom, néha csalok, akárcsak a majonéznél: hozzáadok egy kanálnyi tejfölt még az olaj előtt, és akkor sokkal könnyebb bekeverni, gyorsabban önthetem, szebb lesz a fénye.
 
A pesto akkor jó, ha tényleg olyan sűrű és selymes, mint a majonéz.
 
Amit szoktam még tenni: jó sok olajat keverek az olívából bele, amennyit csak felvesz, mert meggyőződésem annak daganat megelőző hatása, szabadgyök megkötő és egyéb szuper jellemzői, ezért igyekszem minél több nyers olajjal tömni az én kis családomat. Sokszor nem is sejtik, egy-egy kis salátával mennyi olajat megesznek…Ha kanállal kínálnám, én sem enném meg, de így finom is és tudom, mennyire egészséges!
 
Őszintén elmondom, anno féltem pestot készíteni, úgy gondoltam, szörnyű lehet az erős bazsalikom benne. Aztán egyszer nekiduráltam magam, mert olyan szép lett a tejszínben sült csirkemellem: hófehér és omlós, hogy szinte azt mondta nekem, „adj rám zöld kabátkát pestóból”.
 
Nekivágtam, és bátortalanul rátettem egy-két kanálkát. Aztán azóta esszük. Siker, és azóta szeretjük a pestót:
-          Halhoz,
-          csirkéhez, pulykához,
-          pirítós kenyérhez,
-          krémek alapjául,
-          mártásokhoz,
-          sült zöldségekhez,
-          és kiemelten tésztákhoz azon frissiben, néminemű sajtfélével (tördelve, morzsálva, reszelve) (!!!!) -  szóval szinte bármihez finom.
A kész mártást üvegbe teszem, olajat öntök a tetejére, így tárolom a hűtőben. Ha látom, hogy nem fogy el, akkor lefagyasztom, eláll.
Tartósításával próbálkoztam, de előbb elfogyott, mintsem érdemi nyilatkozatot tehetnék az elállásáról. Elkészítettem, felforraltam, előkészített kis üvegekbe tettem, szárazgőzben hűtöttem ki, kiraktam a spejzba, és megettük még a tél előtt…
 
Azóta készítettem már paradicsomos pestót, chilis-fokhagymás pestót, paprikás pestót is.
 
Paradicsom pestó:
-          fokhagyma
-          fenyőmag vagy dió
-          kesudió is jó bele
-          juhsajt/vagy parmezán
-          paradicsom vagy sűrített paradicsom
-          olívaolaj
-          só, bors
-          néha egy kevés sültpaprikakrémet is teszek hozzá a végén
-          legvégén vagy kevés citromlével savanyítani is szoktam
 
Fokhagymás-chilis pesto:
-          fokhagyma
-          juhsajt
-          olívaolaj
-          chilipaprika
-          édes őrölt piros paprika
-          húsos paprika
-          só, bors
 
Piros paprikás pesto:
-          fokhagyma
-          fenyőmag
-          parmezán
-          olívaolaj
-          egy pici chilipaprika
-          egy-két nagy húsos, édes piros paprika
-          egy tk őrölt piros paprika
-          só, bors
-          nem árt neki egy kevés paradicsom sem, vagy citromleves savanyítás a végén.
 
Zöld paprikás pesto:
Ugyanez a piros paprikás pestó őrölt piros paprika nélkül, zöld húsos kaliforniai paprikából készítve.
 
Sült paprikás pesto:
Ugyanezt a paprikás pestót (zöld vagy piros színben, de a kápia miatt leginkább pirosban) készítettem már sült paprikából is. Képzeljétek csak el, sok fokhagymával, micsoda isteni pestó lett belőle!!
Grillezett húsok mellé nyárestén a teraszon….

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://igyfozanyatok.blog.hu/api/trackback/id/tr992425139
süti beállítások módosítása