Blogom:

Életemet meghatározzák a borok és az ízek. Családanyaként szól ez a blog gyermekeimnek és tágabb családomnak, hogy unokáink is ehessenek olyat, amilyet a dédanyjuk főzött és remélem inni fogják azt a bort amit a borászatunk készít...

Recept számláló:

Már 900 feletti recept az oldalon!

válogass kedvedre>>

Kedves képeim:

Keresés cimke alapján

Címkefelhő

Tagline

2012.11.21. 20:33 mijemaja

Zsázsa a konyhaablakomban

Címkék: fűszerek gyógynövények zsázsa #összes

zsálya konyhában.JPG

Ha ősz idején hosszabbodnak az esték, csökken a friss zöld, aszódik a kert, akkor éppen itt van az ideje a kerti zsázsa vetésének! A zsálya = üde téli zöld a konyhaablakból…Ha hiszitek, ha nem, eddigi tapasztalataim alapján mondhatom, szinte a leggyorsabban növő fűszerzöld – egy héttel az ültetés után – rendszeres öntözés mellett- vághatjuk.

A levelei nagyon ízletesek, pikánsak, - ha hasonlítani akarom, csípőssége átmenet a frissen reszelt torma és a rucola zöldje között.

Nedves homokon 12-15 fokos helyiségben egy nap alatt kicsírázik, 3-4 nap alatt kikel. – Aki szereti a csírát, már ezért is vetheti magának.

Ha nem csírát, akkor kész zsázsát eszünk, ehhez naponta igen finoman (nem áztatva! Kilocsolva!) öntözöm– és egy hét után levághatom. Ha megnézitek, a zsázsát ollóval kell vágni! Nem kihúzni, a föld nem szedhető ki belőle, és ha nem muszáj, nem eszünk földet.

A visszamaradó gyökérzetét kiszedem és kirakom a fák alá (komposztnak jó), majd a cserép földjét átkavarva máris újra vethetjük. – Egy cserép zsázsa és minden héten egyszer C-vitaminban gazdag zsenge zöldet ehetünk:

  • egyszer fűszervajba, juhtúróba, fetasajtkrémbe keverjük,
  • majd mártásra,
  • netán levesekre szórjuk,
  • másszor majonézes salátához adjuk, 
  • aztán zöld salátába
  • bármilyen szaftos húst finoman és pikánsan ízesít… stb.

Húsok mellé, ételekbe, spenótszerű zöldfőzelékbe keverve főzelék – mártás készíthető belőle, saláta vagy salátás tálak díszítésére, ízesítésére abszolút alkalmas.

Fontos! A zsázsa nem főzendő, mindent tálalás előtt szórunk az ételre, vagy hidegen keverjük el (pl. körözöttbe).

Fagyasztható! Megőrzi kellemes ízét. Nem olvasztom ki, csak fagyottan hozzáadom a kész ételhez, amiben használom.

Lepidium sativum – ha valakinek a latin név kell a magvásárláshoz. Azt mondják, a vizi zsázsa is nagyon finom, de olyat még nem ettem.

A csíráztatásról még annyit, hogy sokan vannak ám csíraevők! Amikor a rosszindulatú daganat első részét eltávolították a mellemből, először ettem joghurtot, és a sógornőm és a patikus ajánlására CULEVITET kezdtem szedni. Nekiálltam minden daganatellenes táplálkozási könyvet elolvasni, átrendezni az életem, az étkezéseinket. Amikor a teljes mellemet eltávolították, és azt olvastam, hogy az AVEMAR búzacsírából készül, avemárt már nem akartam szedni, gondoltam, eszem a forrását, és nekiálltam életemben először búzacsírát enni. Aztán ezt a kettőt összehoztam: joghurtba keverve volt a legjobb a búzacsíra…

Azóta már mindenféle csírát eszünk nemcsak joghurtban elkeverve, salátákra is szórom, majonézes salátába keverem.

Lehet kapni akár külön csíráztató szerkentyűt is, - Ginától én is kaptam, tényleg, a használatát dokumentálnom kéne és nektek bemutatni! - de elég 2 db nedves itatóspapír is hozzá. (Anno nekünk ezt még iskolában is csinálnunk kellett gyakorlati órán, na de mi piszkavasat is gyártottunk, deszkát vágtunk dekopír fűrésszel, horgolni, kötni, gomblyukat varrni is tanultunk…)

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://igyfozanyatok.blog.hu/api/trackback/id/tr654918923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása