Blogom:

Életemet meghatározzák a borok és az ízek. Családanyaként szól ez a blog gyermekeimnek és tágabb családomnak, hogy unokáink is ehessenek olyat, amilyet a dédanyjuk főzött és remélem inni fogják azt a bort amit a borászatunk készít...

Recept számláló:

Már 900 feletti recept az oldalon!

válogass kedvedre>>

Kedves képeim:

Keresés cimke alapján

Címkefelhő

Tagline

2010.06.16. 13:20 mijemaja

Túróval töltött zsömle Judithkától és édesanyámtól is többféleképpen ami nem BULOCSKI

Címkék: tej tojás édesség túró citrom zsömle desszert édestől aszódról #összes judithkától

Judithkával beszélgetünk a régi időkről. Feljöttek a régi ételek is, többek között a töltött zsömle gyerekkorunkból.

Felidéztük az ízeit, hogyan készítette Édes vacsoraként téli estéken…JÖN sok receptje, kezdem.
Judith megígérte, hogy leírja a receptet, és elküldi. Íme. Emlékeim a túróval töltött zsemléről:
 
Kell hozzá :zsemle, túró, tojás, cukor, tej vaníliás cukor, mazsola, pici rum aroma nem baj!
 
 
Nem tudom elmondani az arányokat, csak saccolok:
-          kb. 4 zsemléhez 1/4kg túró,
-          1 db tojás sárgája,
-           kb1 dl tej,(én 3-4 dl-t használok, hogy könnyebb legyen belemártani)
-          cukor ízlés szerint,
-          mazsola szintén,
-          pici rum aroma,
-          reszelt citromhéj
Az első lépés a zsemle tetejét levágni, (szerintem 2/3 marad, 1/3 levágandó), aztán kivájni a  belsejét, amit kivájtunk egy tálba tesszük és összekeverjük  kevés tejjel ,a túróval, tojással, cukorral, kevés reszelt citromhéjjal. Meg a mazsolával, amit nem baj,  ha előtte beáztatunk rumos tejbe.
A kivájt zsemlét pillanatra belemártjuk tejbe, majd megtöltjük az előre elkészített töltelékkel, a tetejére visszarakjuk a zsemlesapkát, kicsi vajat morzsolunk rá, é s forró sütőben kábé 20 percig sütjük! Még forrón megszórjuk porcukorral!
 
Túróval töltött zsömle Édes szerint, mert nagyjából én is így emlékszem.
-          áttöröm a negyedkilónyi túrót, (ez fontos, hogy ne legyen darabos a töltelék!), hozzáadom a tojást, 2-3 ek porcukrot, belereszelem egy citrom héját és a levét is belekeverem.
-          Mazsola miattatok nem kerül bele, de Édes a rumba áztatta a maroknyi mazsolát és azzal együtt keveremte a túróhoz
-          Hozzáadom az aprózott zsömlebelet is, keverem, és 0,5-1 dl tejföllel szép puhára keverem az egészet. Megkóstolom: fontos, hogy kellemesen édes legyen.
-          A kb 3-4 dl tejet meglangyosítom, vaníliás cukorral ízesítem, és ebbe mártom bele gyorsan a kivájt zsemléket.
 
-          A tepsibe teszem a tejes zsemléket, megtöltöm őket a túrókrémmel.
 
-          Lefedem a zsömle tetejével és a „sapkát” megkenem édes tejföllel, megszórom pár vajdarabkával.
 
-          Beteszem a forró sütőbe a tepsit.
           200 fokon 20-25 perc alatt megpirul és kész.
-          Érdemes azonnal porcukorral megszórni, még azon melegében.
-          Vigyázz, kész, tálalhatom!
 
Más:
Szoktam a tojás sárgájából kettőt beletenni a túróba, a tojásfehérjéket habbá verni,
-          és vagy úgy keverni a túrókrémhez töltés előtt,
-          vagy a végén a tetejét megkenni vele.
 
Megint más:
Töltött kifliként is készítem, vagy bagettből: a kifli két végét levágom, három részre vágom, úgy veszem ki a belsejét, hogy maradjon egyik oldalon alja is.
Ezt mártom tejbe, töltöm túrókrémmel, és így sütöm meg. A bagettet is feldarabolom, s ugyanígy töltöm. Előnye: kisebb a kiszerelése, könnyebb megennünk…

Baracklekváros túrós zsemle
Egy baracklekváros változat: ekkor a zsemle kupakja megmarad (zsemlemorzsának, fasírtba, zsemlegombócnak stb.) Ezt a túróval töltött zsömlét baracklekvárral a tetején – Háry Gabi (volt kolléganőm) így csinálja:
túróval töltött zsömle baracklekvárral Háry Gabitól.JPG

Túróval töltött zsemle SPONTÁN avagy készítem

Ma úgy csináltam túróval töltött zsemlét, hogy semmit sem agyaltam, csak készítettem, és utána néztem át, mit is használtam hozzá. Gondoltam, ez hasonlít legjobban ahhoz, ahogyan Édestől tanultam.

Hozzávalóim:

  • 5 zsemléhez
  • ½ kg túrót,
  • Két tojást (külön a sárgát és a fehérjét)
  • 5 dl tejet
  • Két tasak vaníliás cukrot
  • Egy citromot reszelve is a héját és aztán a levét
  • Talán 10 dkg mézet, mondjuk úgy, hogy zsemlénkét 1-1 tk méz és egy ek méz a tejbe
  • És igen, ha lehetne mazsolát, akkor azt beáztattam volna egy kis rumba, és azzal együtt kevertem volna a túróba, így csak bekevertem egy ek-nyi rumot. (Én imádnám a mazsolát, de akkor enyém lett volna mind az 5 zsömle)

 

A zsömle elkészítése:

5 zsemlét szikkasztottam, harmadban levágtam a kalapját, így sokkal könnyebb a száraz zsemle belsejét kiszedni, amit ugye kikapartam egy tálba.

A ½ kg túrót villával összetörtem, jött a citrom reszelt héja, a citrom leve, a rumocska (ez teljesen opcionális!), a vaníliás cukor (ha nem lett volna, vanília aromát mindig tartok itthon, és az is jó belecseppentve), kevés méz, és persze a két tojás sárgája. Elkevertem.

A tejet felmelegítettem, édesítettem kis mézzel édesítettem, egy vaníliás cukrot is öntöttem hozzá. Ebbe mártottam bele a zsemléket. A kalapjukat.

A zsemléket egy kivajazott jénaiba ültettem, a kalapokat melléjük készítettem.

A maradék tejbe tettem a zsemlék belét, és beáztatás után jól kifacsarva hozzáadtam a túróhoz.

Eljött a tojáshabverés ideje, a két tojásfehérjét kemény habbá verve hozzákevertem a túróhoz.

Az így kapott masszát belekanalaztam a zsemlékbe. Kicsit púposan el is fért mind.így legalább volt a kalapoknak tartása, mert ugye a zsömlekalapokat rögtön rájuk tettem, tejföllel megkentem őket, a maradék tejet alájuk öntöttem.

Zsutty – ment a sütőbe.

 

Lehetett volna úgy is készíteni, hogy a zsemlékbe épp csak löttyintek a tejből, abbakanalazom a túrót, és a tejet a zsemlék alá öntöm a jénaiba, s úgy sütöm meg, akkor is beszívja, legfeljebb nem lesz ennyire egyenletesen lágy.

 

A sütőben vigyázni kell vele, mert hamar elkészül, és ha túlsütöm, feketedik.

percig sütjük! Még forrón megszórjuk porcukorral!

 

Szeretném tisztázni: ez túróval töltött zsömle. A bulocski egy szláv étel, ettem Lengyelországban, eszik az oroszok, tán még az ukránok is, de ez utóbbi csak feltevés, és persze eszik a tótok is idehaza.  Ám a bulocski egy kelt tésztás, túróval töltött „bodag”, ahogy felénk mondták. Nem töltött zsemle. És a túró kikandikál a kelt tésztából. Ezt csak azért mondom, nehogy félre vigyenek benneteket, elvégre az a 40-45% tót vér ott kering bennetek, igen fontos, hogy megkülönböztessétek a bulocskit a töltött zsemlétől.

 

Megjegyzem, lehet készíteni más töltelékkel is,fahéjas almával, darált sonkával és sajtkrémmel, vagy reszelt sajttal és tejföllel elkeverve, mehet bele főtt tojás, zöldfűszerek, maradék sonka – szóval kellemes és gyors vacsora lehet egy sósan töltött sült zsömle. De nem bulocski…

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://igyfozanyatok.blog.hu/api/trackback/id/tr222086096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása